Selecteer een pagina

Wist je dat je zelfherstellend vermogen wordt bepaald door 6 domeinen: immuunsysteem, voeding, slaap, ademhaling, stress en bewegen? Is het lichaam in een optimale staat, dan werkt het zelfherstellend vermogen prima. Maar wat we vaak zien is dat er in één van de 6 domeinen een stoorzender zit. Die stoorzender heeft effect op alle andere domeinen, wat kan resulteren in bijvoorbeeld chronische klachten, snel verkouden en snotterig, vage pijntjes, ochtendstijfheid of een laag energieniveau.

Dit is waar wij bij Fysio KB verder kijken. Anders dan reguliere fysiotherapie zoeken wij naar oorzaken om jou nog beter van je klachten af te helpen.
Door middel van een vragenlijst onderzoeken we welk domein de meeste aandacht nodig heeft en waar de meeste knelpunten zitten, om jou weer naar je setpoint te brengen zodat je klachten verminderen.

 

Wat zijn nou die 6 domeinen?

1. Immuunsysteem

Dit onderdeel is erg belangrijk voor vitaliteit. Het is het verdedigingsmechanisme van je lichaam. Een verstoort immuunsysteem zorgt voor langzaam herstel, chronische ziektes, weinig energie, darmproblemen, lage weerstand en nog heel veel meer.
Het belangrijkste stuk van je immuunsysteem is je maag-darmstelsel. Hier worden goede en slechte stoffen gefilterd. Is het proces om wat voor reden dan ook verstoord? Dan kunnen schadelijke stoffen makkelijker binnendringen, wat weer energie kost. En zo dus een belemmering kan zijn voor andere processen. Als voeding, onvoldoende beweging, een slechte nachtrust, een verstoorde ademhaling of stress ook nog ergens een rol spelen, kan je lijf helemaal niet meer goed naar de herstelmodus. Hierdoor sta je constant “aan” met ontstekingsreacties tot gevolg.
Hoe langer dit duurt, hoe “normaler” het wordt voor ons lichaam. Met als gevolg vage pijntjes, weinig energie en zelfs eczeem kan een uiting zijn.

2. Voeding

Iedereen heeft hier zo zijn ideeën over. Piet zegt dit, Klaas zegt dat en Truus heeft weer een andere mening. Hoe zit het nou allemaal? Logisch dat je er niks meer van snapt! Maar weet wel: voeding heeft een enorme impact op het immuunsysteem en dus op onze gezondheid.
We worden langzaamaan ouder, maar ook steeds zieker. Een groot gedeelte komt door de voedingsstoffen die we binnen krijgen. Het is enorm belangrijk om de juiste verhouding te hebben in koolhydraten, vetten en eiwitten. Al deze stoffen helpen mee met verschillende processen in ons lichaam. Koolhydraten voor brandstof, eiwitten voor herstel en vetten voor energie. Heb je van één van deze stoffen een tekort? Dan kan dat resulteren in vermoeidheid, een verlaagd immuunsysteem, huidproblemen en zelfs depressieve gevoelens. Des te belangrijker is het om binnen de 6 domeinen hier ook goed naar te kijken.  

3. Slaap

Een goede nachtrust lijkt zo vanzelfsprekend. Maar wat maakt het zo belangrijk? Slaapt helpt ons bij fysiek: herstel, balans, darmen, kracht en cardio
mentaal: leren, beslissingen, geheugen, emoties en stress
preventief: voorkomen van ontstekingen en ziektes

Het is belangrijk om te bekijken hoe je slaapt. Val je makkelijk in slaap? Word je uitgerust wakker? En word je ’s nachts wakker (om te plassen) of slaap je door? 

Overdag zijn we actief en daarom is ons sympatische zenuwstelsel bezig om goed te kunnen functioneren. ’s Nachts kom je in je parasympaticus of wel de herstelmodus. Blijf je te lang in actie? Dan herstel je dus minder goed. 

Maar: slaap je niet goed omdat je slaap is verstoord, of is je slaapt verstoord omdat er andere domeinen zijn verstoord? 

4. Ademhaling

Ademhaling; iets wat zo spontaan gebeurt, zonder na te denken. Zonder ademen ga je dood. Hoe kan het dan dat bijna 90% van de bevolking slecht ademt? De grootste trigger is ons sympatische zenuwstelsel, deze zorgt voor een borstademhaling. 

Er zijn veel verschillende soorten klachten die je kunt oplossen door alleen de ademhaling te verbeteren: hoofdpijn, lage rugpijn, klachten aan de nek, energieproblemen, een gejaagd gevoel en slecht slapen. 

Wellicht kunnen we eens kijken naar je ademhaling. Hoe vaak adem jij per minuut?

5. Bewegen

Het domein wat het beste past binnen de reguliere fysiotherapie. Maar inmiddels weet je vast dat wij bij Fysio KB verder kijken. Want bewegen is belangrijk, dat weet iedereen. Maar bewegen is veel meer dan twee keer per week naar de sportschool. 

Klinkt de term “zitten is het nieuwe roken” bekend? Onderzoek laat zien dat hoe langer er gezeten wordt, hoe sneller iemand komt te overlijden. Want na 20 minuten zitten daalt je stofwisseling met 90%. Juist hierom is het belangrijk om veel te bewegen. En dat betekent dus niet alleen meer sporten, maar vooral minder zitten!

Voor bewegen is er veel meer nodig dan alleen maar spieren. Tegenwoordig is er namelijk meer te vinden over het buitenste bindweefsel-vlies van een spier. Deze vliezen zijn door het hele lichaam met elkaar verbonden en werken samen in zogenaamde bewegingspatronen (= Functional Patterns). Dit vlies is de fascie en speelt een grote rol bij het maken van bewegingen. 

Daarnaast zijn onze gewrichten natuurlijk ook belangrijk om mee te nemen tijdens het onderzoek. Ook hier werkt alles samen en heeft het één effect op het ander. 

Hoeveel zit jij op een dag? 

6. Stress

Aan stress hangt een negatieve lading, onterecht als je het ons vraagt. Want stress houdt ons scherp en in een “opperste staat van paraatheid”. Het zorgt ervoor dat we kunnen presteren. 

Bij een stressreactie maakt ons lichaam het hormoon cortisol aan, waardoor de hartslag omhoog gaat, je ademhaling stijgt, je krijgt meer spierspanning: je lichaam maakt zich klaar om te reageren. 

Maar als deze prikkel voorbij is, moet deze reactie weer omkeren. Cortisol daalt en je lichaam gaat weer in de ruststand. Bij chronische stress gebeurt dit niet, waardoor cortisol te hoog blijft. Dit zorgt voor verschillende klachten, nek-/schouderklachten, rugklachten, darmklachten, problemen met slapen en daardoor ook veel mentale klachten. 

Toch kan dit proces opgedraaid worden. Door alleen al te beginnen met je mindset omzetten kunnen we leren om ermee om te gaan, kiezen hoe je ergens naar kijkt. 

Ook fijn: zoek sociaal contact, want oxytocine (= knuffelhormoon) kan al een hoop veranderen.

 

Heb jij last van vage klachten en pijntjes?

Wil jij je minder moe en futloos voelen en weer energiek en dynamisch in je schoenen staan?

Dan is onze leefstijlcoaching iets voor jou. Wij coachen. Wij geven jou tools waarmee je jouw energieniveau kan boosten en op peil houden. Benieuwd of wij jou kunnen helpen?

Vul vrijblijvend onze vitaliteitscheck in of neem contact met ons op voor het maken van een afspraak of als je meer informatie wilt.

Call Now Button